Asbestattest bij verkoop van een gebouw

Verkoopt u een gebouw, gebouwd voor 2001? Dan moet u vanaf 23 november beschikken over een asbestinventarisattest of kortweg asbestattest. Bij een verkoop heeft de koper er alle belang bij om goed geïnformeerd te zijn over de staat van het gebouw. Het asbestattest is één van de documenten die daarbij verplicht zijn. De koper krijgt zo informatie over de aanwezigheid van asbest en over de asbestveiligheid van het gebouw.

Het asbestattest

Ten laatste op het moment van de ondertekening van de onderhandse akte of overeenkomst (compromis) voor de overdracht van een toegankelijke constructie met risicobouwjaar, bezorgt u het asbestattest aan de koper. Geïnteresseerde kopers zullen het asbestattest al willen inzien bij het plaatsbezoek of vooraleer ze een bod uitbrengen. De verkoopovereenkomst zelf bevat volgende gegevens: de vermelding dat de inhoud van het geldige asbestattest is meegedeeld aan de verwerver; de datum en de unieke code van het asbestattest; de samenvattende conclusie van het asbestattest.

Heb je nog vragen?

Aarzel niet om contact met ons op te nemen, wij helpen je verder!